Cykloturistika

1. POVAŽSKÁ BYSTRICA-MANÍNSKA TIESŇAVA-KOSTOLEC-VRCHTEPLÁ-SÚĽOV HRADNÁ-PREDMIER-POVAŽSKÉ PODHRADIE-POVAŽSKÁ BYSTRICA (oranžová cyklotrasa)

Dĺžka trasy: 40 km

Cyklotrasu môžete začať pri Tik-u (Turistickej informačnej kancelárii) v PB, odkiaľ pokračujte po hlavnej ceste smer ZA. Odbočte do obce Považská Teplá, kde pokračujte smerom do Manínskej Tiesňavy. Pokračujte ďalej cez túto národnú prírodnú rezerváciu, ktorá Vás očarí najužším kaňonom na Slovensku a jedinečnou faunou a flórou. Cez obec Záskalie sa dostanete do Kostoleckej Tiesňavy, kde si môžete pozrieť najväčší skalný previs v Strednej Európe. Je to obľúbené miesto mnohých horolezcov. Po asfaltovej ceste prejdete okolo bývalej školy - pôsobiska spisovateľa Petra Jilemnického, ktorá bola prerobená na penzión Manín. Tu sa môžete občerstviť. Pokračujte ďalej do obce Vrchteplá, kde sa napojíte na červenú alebo zelenú turistickú značku. Asfaltová cesta tu končí. Čaká na Vás mierne náročné stúpanie cez lúky a potom strmejší zjazd do obce Súľov-Hradná. Tu sa môžete potešiť pohľadmi na mohutné a originálne Súľovské skaly. Znova sa napojíte na asfaltovú cestu smer Bytča. Cesta je príjemná a vedie dole kopcom. Za futbalovým ihriskom odbočte doľava a dostanete sa do obce Predmier. Zostaňte na hlavnej ceste smer PB a pri železničnom priecestí odbočte mierne doprava na cestu, ktorá lemuje pole a po krátkej chvíli z nej vybočte doľava, kde sa cez železnú lávku dostanete na starú hlavnú cestu PB-ZA. Odbočte doľava smer Považská Bystrica. Cesta vedie okolo mestských častí Podvažie, Šebešťanová, Považské Podhradie. Pred obcou Podvažie sa môžete na moste napojiť na novovybudovanú cyklotrasu, ktorá vedie až na Orlovský most v Považskej Bystrici. Odbočte z mostu doľava a pokračujte podľa značiek. Ak budete mať stále dosť síl, môžete si pozrieť ruiny Hradu Bystrica, ktorý sa nachádza nad obcou Považské Podhradie. V tomto prípade odbočte z cyklotrasy doprava popod diaľničný most a po miernom stúpaní sa dostanete na most cez Váh, odkiaľ už uvidíte ruiny hradu Bystrica.                  Z Považského Podhradia je to už len približne 4 km do Považskej Bystrice.

2. POVAŽSKÁ BYSTRICA-PREČÍN-DOMANIŽA-ČELKOVA LEHOTA-PRUŽINA-PODSKALIE-HORNÝ MOŠTENEC-POVAŽSKÁ BYSTRICA (modrá cyklotrasa)

Dĺžka trasy:cca 40 km

Z Považskej Bystrice sa po hlavnej ceste smer Rajec dostanete do obce Prečín. Odtiaľ pokračujte smer Domaniža. V obci Domaniža pod kostolom odbočte za mostom doprava na Čelkou Lehotu. Krásna pokojná prírodná cesta Vás zavedie cez osadu Sádočné do Čelkovej Lehoty, za ktorou Vás čaká krátke náročnejšie stúpanie do sedla na Briestenným. Odmenou na konci stúpania Vám bude výhľad do celej doliny. Taktiež môžete vidieť vrchol Kľaku i vyčnievajúci hrebeň Podskalského Roháča. Po kľukatých serpentínach vyasfaltovanej cesty sa spustíte do obce Pružina, ktorú obklopujú Strážovské vrchy. Cez Pružinu sa dostanete do obce Tŕstie, kde odbočte doprava na obec Podskalie. Pri kostole pokračujte po štrkovej ceste označenej zelenou turistickou značkou. Za futbalovým ihriskom sa kamenistá cesta pomaly končí. Držte sa mierne vpravo až prídete k lesu. Cez les sa dostanete ku krížu nad Moštencami a potom sa spustíte do obce Horný Moštenec. Tu sa pri kostole napojíte na hlavnú cestu. Z Horného Moštenca je to už len cca 7 km do Považskej Bystrice.

3. POVAŽSKÁ BYSTRICA-MANÍNSKA TIESŇAVA-KOSTOLEC-PRAZNOV-POVAŽSKÁ BYSTRICA (ružová cyklotrasa)

Dĺžka trasy: cca 20 km

Z Požskej Bystrice sa po starej ceste do ZA dostanete do obce Považská Teplá. Pokračujte do Manínskej Tiesňavy po asfaltovej ceste, ktorú lemuje po pravej strane potok a obklopuje prekrásna príroda, v ktorej si môžete oddýchnuť a načerpať nové sily do ďaľších kilometrov. Prekročením najužšieho kaňonu na Slovensku sa ocitnete v obci Záskalie. Pred vstupom do obce môžete navštíviť symbolický cintorín, kde sa nachádzajú pamätné tabule s menami horolezcov, ktorým sa nepodarilo zdolať miestne lákavé skalné útesy. Ďalej pokračujte do Kostolca. Počas jazdy môžete zbadať najväčší skalný previs v Strednej Európe, ktorý je súčasťou Kostoleckej Tiesňavy. V obci Kostolec je možnosť občerstviť sa v bývalej škole - pôsobisku spisovateľa Petra Jilemnického, ktorý si tento kraj a hlavne prírodu veľmi obľúbil. Keď prejdete obcou Kostolec dostanete sa ku citorínu, odkiaľ si môžete vychutnať výhľad na obec Praznov. Čaká na Vás zjazd do Praznova. Na asfaltovú cestu sa dostanete, keď dorazíte ku amfiteátru pred Praznovom. Z Praznova je to už len cca 6 km do Považskej Bystrice.

4. POVAŽSKÁ BYSTRICA-UDIČA-JASENICA-POVAŽSKÁ BYSTRICA (zelená cyklotrasa)

Dĺžka trasy: cca 23 km

Z Orlovského mosta odbočte doľava smer Púchov. Prvá obec, ktorú budete míňať sa nazýva obec Orlové. Nachádza sa tu barokový kaštieľ zo 17. storočia, ktorý si môžete všimnúť na pravej strane od hlavnej cesty. Bol zrekonštruovaný a prebudovaný na Hotel Gino Park Palace****. Pokračujte po hlavnej ceste, ktorú lemuje koryto rieky Váh. Onedlho sa dostanete k odbočke na obec Udiča, ktorá je prvou obcou čarovnej marikovskej doliny. V Udiči po prvej veľkej zákrute pri kostole zbystrite pozornosť, aby ste neminuli odbočku doprava na vedľajšiu cestu, ktorá sa nachádza pri mostíku neďaleko autobusovej zástavky pri druhej zákrute. Cesta bude postupne stúpať a objavia sa tu aj žlté cyklistické značky. Dobrým znamením, že ste na správnej ceste je cintorín, ktorý bude na ľavej strane od cesty. To už budete opúšťať obec Udiča a ocitnete sa v čistej prírode obkolesení lesmi a lúkami. Na konci stúpania sa dostanete ku krížu, kde si môžete oddýchnuť a užívať si výhľad na vrch Klapy (nazývaný aj Cigánka). Potom Vás čaká príjemný zjazd do obce Jasenica. V Jasenici si môžete všimnúť zrekonštruovaný kaštieľ, ktorý bude na ľavej strane od cesty. Pokračujte stále rovno a pri miestnom pohostinstve sa dostanete na hlavnú cestu, ktorá vedie do Podjavorníka. Ak by ste mali dosť síl, môžete pokračovať smer Podjavorník, ktorý je od Jasenice vzdialený cca 16 km. V Podjavorníku asfaltová cesta končí, ale cyklistická trasa pokračuje cez les až na hrebeň Javorníkov, kde sa nachádza prírodná hranica s Českom. Ak sa však rozhodnete vrátiť späť do Považskej Bystrice, odbočte pri pohostinstve doprava. Približne po 2 km sa dostanete ku križovatke, kde pokračujte taktiež doprava smer Považská Bystrica. Orientačným bodom Vám môže byť Hrad Bystrica, ktorého ruiny zbadáte neďaleko na skalnatom brale. Môžete si vybrať cestu po vodnej hrádzi alebo priamo po hlavnej ceste. Od križovatky je to už len cca 7 km do Považskej Bystrice.

5. POVAŽSKÁ BYSTRICA-MILOCHOV-NIMNICA KÚPELE-POVAŽSKÁ BYSTRICA (žltá cyklotrasa)

Dĺžka trasy: cca 22 km

Od Turistickej informačnej kancelárie sa vydajte smer železničná stanica a potom pokračujte smer Milochov popri železničnej trati. Z Milochova popri Váhu sa dostanete k Nosickej priehrade. Pokračujte cez Nosickú priehradu do areálu kúpeľov Nimnica. Sú to najmladšie kúpele na Slovensku. Tu si môžete oddýchnuť a občerstviť sa v príjemnom prostredí exteriéru kúpeľov. Po prestávke pokračujte na smer Považská Bystrica. Čaká na Vás príjemná cesta popri rieke Váh tentokrát z druhej strany rieky. Ak budete mať dosť síl, môžete odbočiť do marikovskej doliny. Na koniec marikovskej doliny do Ráztoky sa dostanete po cca 18 km. Mierne stúpajúca cesta Vás očarí jedinečnou ľudovou architektúrou a rozsiahle lesy Vás budú sprevádzať počas celej trasy. Ak sa rozhodnete pokračovať ďalej a neodbočiť na marikovskú dolinu, čaká na Vás už len cca 7 km do Považskej Bystrice.

6. VÁŽSKA CYKLOMAGISTRÁLA : ÚSEK : POVAŽSKÁ BYSTRICA-HRANICA ŽSK

Dĺžka trasy: cca 10,4 km

Daný úsek cyklotrasy prepája mesto Považská Bystrica s jeho mestskými časťami a priemyselnými zónami. Ďalej smeruje cez katastrálne územie Plevník-Drieňové smerom k hranici Žilinského samosprávneho kraja. Na cyklotrasu sa napojíte cez odbočku na Orlovskom moste. Z cyklotrasy môžete vybočiť pri obci Považské Podhradie (popod diaľničný most vedie asfaltová cesta, ktorou sa po miernom stúpaní dostanete na most cez Hričovský kanál) a môžete sa napojiť na cestu 507, ktorá Vás zavedie k Hradu Bystrica. Alebo za obcou Podvažie (sledujte informačné panely) a ďalej pokračovať po ceste 507 do mesta Bytča.